wyświetleń / czytano x 112388, opublikowano
2010-05-23
Broker kurierski
Operator wirtualny - określenia mało popularne, chociaż najdokładniej obrazuje zasadę działanie tego typu serwisu. Sami zainteresowani częściej nazywają się
brokerami usług kurierskich,
internetowymi platformami wysyłek, czy poprostu
pośrednikami. Dla nas operator wirtualny oznacza firmę, która nie posiada własnej infrastruktury logistycznej i 100% przyjętych zleceń, w części operacyjnej przekazuje do realizacji typowej firmie kurierskiej.
Jak działa broker kurierski?
1. Nawiązuje współpracę z dużą i sprawną firmą kurierską. Najczęściej wybierane to UPS, DHL oraz DPD. Wybór o tyle istotny, że dla powodzenia przedsięwzięcia wskazana jest duża niezawodność faktycznego wykonawcy zlecenia. Negocjując warunki umowy broker kurieski deklaruje wysoki obrót czyli dużą liczbę zleceń jakie przekaże firmie kurierskiej, a ta na tej podstawie udziela wysokiego rabatu. Można przyjąć, że wynegocjowane ceny umowne oscylują w granicach 15 - 40% (zależnie od rodzaju przesyłek i wolumenu) cen detalicznych jakie musiałby zapłacić za przesyłkę nadawca indywidualny.
2. Broker pozyskuje Klientów i zleceniaNastępnie broker kurierski we własnym zakresie pozyskuje zlecenia od Klientów. Najczęściej odbywa się to prez serwis internetowy / stronę www / aplikację, które umożliwiają przyjmowanie oraz przetwarzanie zleceń i płatności. Obecnie prawie zawsze są to bardzo zaawansowane serwisy oferujące możliwość logowania, zakładania kont użytkowników, dużą automatyzację procesów zlecania przesyłek (np. integracje ze sklepami, aukcjami, API, rozwiązania indywidualne), jak i proceów rozliczeniowych (fakturowanie, rozliczenia pobrań, subkonta, cenniki indywidualne, cenniku hurtowe) oraz generowania i pobierania dokumentów przewozowych.
Broker podejmuje też szereg działań marketingowych i handlowych w celu stworzenia atrakcyjnej oferty i dotarcia z nią do potencjalnych klientów. Natomiast już po przyjęciu zlecenia, to broker w głównej mierze zajmuje się dalszą obsługą Klienta w w całym procesie związanym z realizacją zlecenia. To z brokerem kontaktują się Klienci w sprawie obsługi zleceń, ewentulanych problemów i reklamacji czy w kwestiach rozliczeń. Również na brokerach kurierskich spoczywa odpowiedzialność za wszelkie rozliczenia zarówno na linii klient - broker jak i broker - firma kurierska.
3. Realizacja zleceń - przewóz przesyłekPo otrzymaniu zlecenia i zapłaty pośrednik przekazuje zlecenie do realizacji firmie kurierskiej z którą współpracuje i od tej pory
całość usługi niczym nie różni się od takiej samej - często ponad dwukrotnie droższej – zleconej bez pośredników …czyli przesyłkę odbiera i doręcza kurier jednej z typowych firm kurierskich. Najczęściej pośrednicy współpracują z UPS, DHL, DPD ale również korzystają z usług FedEx, InPost czy firm oferujących obsługę przez automaty paczkowe. W przypadku przesyłek paletowych wybór kurierów jest równie szeroki.
Doświadczenie i ugruntowana pozcyja na rynkuPierwsze tzw. platformy wysyłek pojawiły się w latach 2007 i 2008. Jeszcze wcześniej z powodzeniem natomiast działali pośrednicy (np. PKWiD), którzy działali w bardziej tradycyjny sposób oraz firmy lokalne, które samodzielnie obsługiwały lokalne zlecenia "miejskie", a do obsługi zleceń krajowych korzystały z podobnego mechanizmu (np. Patron Service w początkach działalności). Już w roku 2009 powstało kolejnych kilkanaście serwisów tego typu, w ciągu kolejnych lat ich liczba przekroczyła setkę.
Obecnie na rynku działa ok. kilkudziesięciu tego typu serwisów. Niektóre z nich nieprzerwanie od roku 2009 czy 2010.
Poniżej prezentujemy uproszczony schemat idei brokera / pośrednika kurierskiego:
Kopiowanie - w całości lub części - bez zgody autora stanowi naruszenie
prawa.