Opłata paliwowa
dodatek paliwowy korekta paliwowa dopłata paliwowa ceny paliw ukryte koszty
wyświetleń / czytano x 57637, opublikowano
2010-05-23
Opłata paliwowa została wprowadzona ze względu na zmieniające się ceny paliw, które z kolei mają bezpośredni wpływ na koszt realizacji usług transportowych.
Dzięki opłacie paliwowej firmy kurierskie unikają częstej zmiany swoich cenników, a jednocześnie w sposób płynny mogą na bieżąco reagować na zmiany cen paliw. Zależnie od firmy i przyjętego nazewnictwa opłata bywa nazywana również dopłatą / korektą paliwową lub dodatkiem paliwowym.
Opłata paliwowa z samej definicji jest zmienna, jednak firmy kurierskie przyjęły różne metody oraz częstotliwość jej naliczania. Firmy DHL, Kolporter, UPS, GLS oraz FedEx (OPEK) aktualizują swoje stawki w cyklach miesięcznych. Firma DPD nowe stawki ogłasza dwa razy w miesiącu. Firmy TNT oraz Siódemka teoretycznie również publikują nowe stawki raz w miesiącu, jednak w ich przypadku od dłuższego czasu obowiązują niezmienione, wręcz stałe stawki. Wyjątkiem jest kurier Poczty Polskiej, czyli Pocztex, który nie dolicza swoim klientom dodatkowej opłaty.
Z reguły opłata paliwowa naliczana jest tylko od tych składników usługi kurierskiej, które mają swoje bezpośrednie przełożenie na zużycie i koszty paliwa, czyli od usługi podstawowej, zastrzeżenia godziny doręczenia, dopłat strefowych, adresów prywatnych czy dostawy w soboty. Nie powinna natomiast być doliczana do takich usług dodatkowych jak np. pobranie, ubezpieczenie czy dokumenty zwrotne, bo koszt ich wykonania nie jest bezpośrednio zależny od ceny paliwa.
W przypadku firm świadczących również usługi międzynarodowe, w tym lotnicze, stawki opłaty paliwowej są zróżnicowane. Dla usług lotniczych mogą być kilkukrotnie wyższe niż dla krajowych usług drogowych i sięgać nawet kilkunastu procent ceny podstawowej. Warto też zwrócić uwagę na Siódemkę, która jako jedyna zróżnicowała wysokość opłaty paliwowej w odniesieniu do tych samych usług krajowych. I tak przy obsłudze przesyłek w tzw. strefie B (zamiejskiej) nie tylko zostanie naliczona dodatkowa dopłata strefowa, ale też opłata paliwowa będzie liczona wg innej, wyższej stawki. Obecnie (maj 2010) Siódemka stosuje najwyższe stawki: 6,9% w strefie A oraz 7,9% w srefie B.
Pośrednicy / brokerzy pod tym względem podzielili się na dwie grupy. Pierwsza stosuje stawki i okresy ich obowiązywania analogiczne do firm, z którymi współpracują. Natomiast druga grupa całkowicie zaniechała doliczania tej opłaty, stawiając na prostotę i przejrzystość własnej oferty cenowej.
Na przestrzeni kilku ostatnich lat wysokość opłaty paliwowej - poza wspomnianymi wyżej TNT oraz Siódemką - w różnych firmach zmieniała się od 1,5% do 6%. Należy również zauważyć, że zmiany miały obustronny kierunek czyli faktycznie odzwierciedlały wahania cen paliw.
[dodano 03.06.2010]
Na czerwiec 2010 firma OPEK ustaliła dopłatę paliwową w wysokości aż 7,5%.
[dodano 10.10.2014]
Firma K-EX od dłuższego czasu stosuje dopłatę paliwową 17,5% oraz dopłatę drogową 2,5%
Opracowanie własne: Kamil Kostrzewa, Kurierem.pl
Kopiowanie - w całości lub części - bez zgody autora stanowi naruszenie
prawa.
Chcesz wykorzystać tekst na swojej stronie? Skontatkuj się z Kurierem.pl