wyświetleń / czytano x 72862, opublikowano
2010-05-26
Często stosowane zamiennie określenia
paczka oraz
przesyłka nie oznaczają tego samego. Wprawdzie w większości przypadków, faktycznie przesyłka składa się z jednej paczki, ale ze względów formalnych i przede wszystkim dla prawidłowej interpretacji cenników oraz regulaminów, należy te pojęcia wyraźnie rozróżnić.
Paczka - wszędzie tam gdzie jest mowa o
paczce należy rozumieć, że chodzi o
jeden element czy jedną sztukę opakowania. Zatem paczka zawsze = 1 sztuka.
Przesyłka - jest natomiast zbiorem wszystkich paczek / elementów / opakowań wysyłanych w ramach jednej usługi. Zależnie od systemu czy ograniczeń regulaminowych, w ramach jednej przesyłki można wysłać od 1 do 999 paczek.
Najlepiej obrazuje to przykład wysyłki zestawu komputerowego. Dysponując odpowiednio dużym opakowaniem możemy wszystko zapakować i wysłać w jednym kartonie, ale możemy też zawartość podzielić np. na 3 paczki. Do jednej włożymy sam komputer, do drugiej monitor, a do trzeciej pozostałe akcesoria. W tym przypadku nadal mówimy o
jednej przesyłce, ale trzy-paczkowej lub o trzech paczkach w ramach jednej przesyłki.
Taka przesyłka realizowana powinna być na podstawie
, jednego listu przewozowego, który z kolei powinien zawierać informacje o liczbie paczek - w tym wypadku 3 - łączną wagę oraz opcjonalnie (zależnie od wzoru listu) - wagi lub kategorie wagowe każdej paczki.
Właściwe posługiwanie się terminami paczka oraz przesyłka przydaje się m.in. do właściwego ustalenia kosztu usługi.
Większość opłat za usługi dodatkowe jest niezależna od liczby paczek w przesyłce. Od liczby paczek nie zależą między innymi: dopłaty strefowe, opłata za pobranie, ubezpieczenie, dokumenty zwrotne, awizację telefoniczną, potwierdzenia sms czy email.
Od liczby paczek zależy natomiast dopłata za
elementy niestandardowe (o ile występują w przesyłce) - płacimy dodatkowo za każdą paczkę, która jest niestandardowa. Oczywiście od liczby paczek zależy również cena podstawowa. Jest ona sumą cen za każdą paczkę, przy czym ceny jednostkowe mogą być różne - zależne od wagi konkretnej paczki. Większość typowych firm kurierskich ma tak skonstruowany cennik, że za usługę wielopaczkową zapłacimy dużo mniej niż gdybyśmy każdą paczkę wysyłali jako oddzielną przesyłkę, czyli na odrębnym liście przewozowym. Wynika to z tzw. rabatów za wielopaczkowość. Rabaty te dotyczą tylko sytuacji gdy paczki są wysyłane w ramach jednej przesyłki, czyli do tego samego odbiorcy i na jednym liśie przewozowym.
Nieco inaczej skonstruowany jest cennik firmy UPS, która oferuje usługi Standard Single - dla pojedynczych paczek - oraz Standard Multi, właśnie dla przesyłek wielopaczkowych. W tej usłudze cena nie zależy od liczby, a od łącznej wagi wszystkich paczek.
Czasami spotyka się sytuację, że Nadawca próbując obniżyć
koszt wysyłki, próbuje całą
zawartość paczki spakować do jednego, większego opakowania. Ma to sens, ale tylko w pewnych granicach. Należy pamiętać, że po przekroczeniu wagi 30 lub 31,5 kg w większości firm ceny znacznie rosną i 1 paczka o wadze 40 kg może być droższa niż 2 paczki po 20 kg. Podobnie na wzrost opłat może wpłynąć to, że ta jedna paczka przeważnie musi mieć większe wymiary, a tym samym może stać się paczką nie tylko cięższą, ale również niestandardową. Najczęstszym jednak błędem jest łączenie już spakowanych dwóch lub więcej paczek / kartonów np. taśmą klejącą. Jest to praktyka niedopuszczalna, ponieważ słabo ze sobą połączone kartony mogą dość łatwo rozdzielić się. Ponadto na takiej "połączonej paczce" może być tylko jeden list przewozowy lub etykieta adresowa, a w przypadku rozdzielenia się co najmniej jedna część takiej przesyłki pozostaje bez oznaczeń i ustalenie, od której paczki odkleił się dany element może być trudne lub nawet niemożliwe.
Kopiowanie - w całości lub części - bez zgody autora stanowi naruszenie
prawa.